U bent hier
Wéér een recordjaar voor haven van Antwerpen

De Antwerpse haven heeft een zevende recordjaar op rij beet, met een totale groei van 1,2%. Met een totale overslag van 238 miljoen ton cargo en opnieuw een stijging van het marktaandeel van de containers versterkt de Antwerpse haven haar positie van tweede grootste haven van Europa en zet ze verder in op duurzame groei.
De containertrafiek groeide met 6 procent in 2019 en vormt “de motor van de groei”, zegt havenschepen Annick De Ridder. “De cijfers zijn extra mooi, gelet op de moeilijke geopolitieke omstandigheden, zoals heffingen op staal door Amerikaan president Donald Trump, de nakende brexit, antidumping-wetgeving door de Europese Unie.” De Antwerpse haven krijgt zo loon naar werken. “Ik ben erg dankbaar voor de inspanningen en investeringen van de havengemeenschap die dit mogelijk blijven maken, en dan heb ik het zowel over werkgevers als werknemers”, aldus De Ridder.
Duurzaamheid troef
In de toekomst blijft de Antwerpse haven mikken op groei, maar ook op duurzaamheid. Het inrichtingsplan voor de Churchill Industrial Zone, de voormalige Opel-site aan het Churchilldok, vormt daar het beste bewijs van. “De Churchill-site is met haar strategische ligging dé ideale locatie om de transitie in de Antwerpse chemiecluster te versnellen. Als haven willen we hier onze duurzame en circulaire ambities echt waarmaken. Daarom leggen we de lat om op de site toegelaten te worden hoog. We behouden evenwel nog een strategische reserve die ons toelaat om in de toekomst een groot en ambitieus project te faciliteren. Met dit inrichtingsplan beogen we honderden nieuwe jobs die verder bijdragen aan de duurzame groei van onze haven”, besluit De Ridder.
Lees er hier meer over.