U bent hier
Ecocombi’s: Brussels gewest laat ecologische en economische kansen liggen

“Met het verbieden van Ecocombi’s op bepaalde delen van de Brusselse ring schiet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zichzelf in de voet zowel op vlak van economische als ecologische winst”, zegt Vlaams parlementslid Annick De Ridder. “Deze Ecocombi’s zijn beter voor het milieu en halen door hun grote lengte honderden vrachtwagens van de baan. Ik doe daarom een dringende oproep aan de Brusselse beleidsmakers om toelating te geven.”
Ecocombi’s kunnen tot 25 meter lang zijn en zijn met een totale massa van 60 ton inzetbaar voor meerdere combinaties. Zowel Vlaanderen als Wallonië hebben ruimte gegeven aan dit innovatieve transportconcept maar Brussel houdt het been stijf voor bepaalde delen van de Brusselse ring.
“Ecocombi’s zijn niet toegelaten op bepaalde delen van de Brusselse ring die onder beheer staan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het gaat dan om een strook van ongeveer 5 km tussen Vorst en Anderlecht en ook voor een kleiner stuk te Vilvoorde-Koningslo”, verduidelijkt De Ridder. “Het is nochtans essentieel voor onze ondernemers om deze missing-links in het noord-zuid traject zo snel mogelijk op te lossen. Ik pleit dan ook voor een snelle doorbraak want naast economische kansen laten we ook ecologische kansen liggen. Zo heeft Colruyt het in zijn jaarverslag over een reductie van 21 ton aan Co2 uitstoot”, aldus De Ridder.
“Ik roep de Brusselse regering op om een beslissing te nemen in het algemeen belang en te kiezen voor een innovatieve transportwijze die zowel ecologisch als economisch meerwaarde heeft. Vlaanderen toont bovendien in de praktijk aan dat verkeersveiligheid helemaal geen struikelsteen hoeft te zijn: de trajecten worden uiteraard grondig gescreend, en de vrachtwagens zijn state-of-the-art uitgerust (geavanceerde spiegel-, aslast- en rijsystemen). Onze Vlaamse transportsector verdient beter dan dogmatische blokkeringsspelletjes”, besluit De Ridder.